Вихід на міжнародну “арену” та просування своїх праць за кордоном – те, з чим рано чи пізно стикається будь-який учений. Сьогодні навіть аспірантам вищих навчальних закладів доводиться публікуватися за кордоном, адже вимоги зростають з кожним днем і деякі кафедри визначають наявність публікації у Скопусі або Web of Science як одну з обов’язкових умов для допуску до захисту дисертації. Мало того, що підготовка роботи потребує величезної кількості часу та сил, оскільки є досить складним завданням навіть для професора. Так ще й оформлення використаних джерел забирає просто багато часу.
Деякі вчені наголошують, що це не просто копітка праця, а навіть найскладніший етап на шляху до бажаної публікації – різні видання встановлюють різні вимоги до оформлення списку використаних під час написання тексту статті матеріалів. Тут немає єдиного ДСТУ як при оформленні джерел у курсовій або статті ВАК. Для англійської характерні різні стилі цитування та оформлення. Розібратися у всіх та запам’ятати їх практично неможливо, але основні треба знати.
Ми підготували для вас короткий гайд за основними стилями оформлення джерел для зарубіжних видань, а саме MLA, APA та інші. На жаль, вибрати найбільш комфортний для себе варіант і використовувати його при написанні різних робіт не вийде, так само як і просто перекласти список використаних джерел на англійську. Також не вдасться полегшити собі життя та скористатися якимись онлайн сервісами. Як правило, такі сервіси розраховані на російську та українську мови, з англійською натиснути пару кнопок і отримати готовий варіант оформлення не вийде. Якщо ж пробувати перекласти джерела на англійську і зробити те саме, то також не варто розраховувати на хороший результат – все одно доведеться переглядати кожну точку, кому тощо. Який сенс у тому, щоб перевіряти кожне джерело окремо, якщо можна взяти і одразу робити все так, як передбачено стандартом? Оформлення джерел, як це не сумно, довірити роботу не вийде і доведеться робити все вручну.
Зазначимо, що нехтувати вивченням особливостей застосування того чи іншого стилю не варто – це може спричинити плачевні наслідки для автора. Ні для кого не секрет, що терміни розгляду матеріалів закордонними виданнями є досить тривалими. Коли йдеться про видання, що входять до міжнародних наукометричних баз, то вони можуть досягати навіть 6-10 місяців. Уявіть, що ви підготували шикарну статтю, відправили її в журнал, з нетерпінням чекаєте на публікацію і готуєтеся до отримання звання доцента, а вам повертають її і вказують на те, що література оформлена не за стандартом. Адже після внесення правок термін розгляду обчислюється наново. Чи є сенс так ризикувати і затягувати просування кар’єрними сходами? Відповідь очевидна, чи не так?
Перш ніж перейти до розгляду особливостей, які є характерними для кожного стилю, зупинимося на розмежуванні таких понять як References та Bibliography. Багато хто використовують ці поняття, як синоніми, однак такий підхід є помилковим. Оскільки:
За правилами, обидва списки розміщуються наприкінці документа. Щоправда, це зовсім не означає, що обидва списки потрібні – скоріше це виняток із правил, ніж правило. У цій статті ми зупинимося на правилах оформлення References. Без цього списку точно не обійтися під час подання статті до закордонного видання.
American Psychological Association – досить популярний стиль, який найчастіше застосовується при оформленні джерел у статтях з соціології, психології тощо. Основними пунктами на які слід звернути увагу при оформленні літератури є:
Якщо роботі розвивається якась ідея, а не запозичується конкретна цитата іншого автора, то джерело вказується без зазначення конкретної сторінки. Адже плагіатом визнається не лише копіювання шматків тексту з чужої роботи, а й запозичення ідей та думок іншої людини.
Це стиль, розроблений Асоціацією сучасних мов. Він використовується вченими, видавцями журналів, академічним та комерційним друком, як правило в галузі гуманітарних наук. Він був розроблений для використання в англійській філології для дослідження сучасних слів та літератури, включаючи порівняльний аналіз, літературну критику, дослідження ЗМІ та не тільки. Список джерел, які оформлюються за цим стандартом, називається Works Cited. У стилі MLA автори розміщують посилання на джерела безпосередньо в самому документі, щоб коротко ідентифікувати їх та дати можливість читачам знайти їх у списку цитованих робіт. Ці посилання в дужках повинні бути якомога короткішими та чіткішими.
Є кілька моментів, якими варто керуватися під час оформлення списку:
Якщо ваша наукова праця буде опублікована у виданні, для якого пріоритетним є стиль Harvard в оформленні списку джерел, вам слід розуміти, що оформлення відрізняється наступним:
Наведемо кілька прикладів оформлення джерел:
Якщо автор планує розміщувати публікацію в журналі, де використовується стиль Chicago, необхідно врахувати, що:
Ванкувер – це нумерований стиль посилань, що зазвичай використовується в медицині та науці, і складається з:
Для цього стилю характерна відсутність курсиву, відсутність лапок, використання точок для розмежування елементів кожного джерела тощо. Якщо журнал вимагає, щоб кожне джерело подавалося у стилі Ванкувер, це буде виглядати приблизно так:
Halpen-Felsher BL, Morrell HE. Preventing and reducing tobacco use. In: Berlan ED, Bravender T, editors. Adolescent medicine today: a guide to caring для adolescent patient [Internet]. Singapore: World Scientific Publishing Co.; 2012 [cited 2019 Nov 3]. Chapter 18. Available from: https://doi.org……
Оформлення списку літератури видається вам складним та незрозумілим? Звертайтесь до нас! Ми з радістю підготуємо для статтю в Скопус на замовлення, оформимо список літератури за всіма стандартами, а за потреби знайдемо журнал для розміщення.