Опублікувати наукову статтю недостатньо. Важливо, щоб вона викликала інтерес у наукової спільноти, користувалася попитом, працювала на авторитет вченого. Для цього важливий якісний матеріал, грамотний підбір журналу, освоєння азів алгоритму і принципів індексу цитованості й, звичайно ж, розуміння відмінностей між індексом цитування.
Індексом цитованості називають числовий наукометричний показник, який визнаний на міжнародному рівні і відображає затребуваність наукових праць конкретного вченого. Наприклад, індекси РИНЦ, Scopus, Web of Science. Індекс цитованості відображає сукупне число посилань на опубліковану роботу, розміщену в виданнях, що рецензуються вітчизняними або міжнародними базами. З його допомогою можна в цифровому вираженні побачити, наскільки автор і його праця користуються попитом за конкретний проміжок часу.
Індексом цитування називають масштабну наукометричну базу даних, покажчик на посилання між публікацією, що відображає, в яких роботах вона цитується і які наукові праці цитує сама. Це не числовий показник, його не можна відобразити в цифрах. Індекси цитування – це всім відомі бази статей, на основі яких проводиться аналітика і обробка матеріалу, для того, щоб були розраховані ключові показники наукометрії, в тому числі індекси цитованості.
Висновок. Щоб не плутати поняття, важливо запам’ятати: індекс цитованості – це показник в цифрах, індекс цитування – база даних для аналізу.
Цікаво! «Дата народження» першого індексу цитування – 1955 рік. Його запропонував Юджин Гарфілд в своїй статті «Citation Indexes for Science».
Індекс цитованості відображає продуктивність, результативність і значимість діяльності авторів. З його допомогою:
Висновок. Індекс цитування можна вважати офіційним визнанням важливості наукової праці або навпаки, його марності. Гарна індексація тотожна високій результативності та ефективності.
Кожна наукометрична база даних розраховує показники цитованості індивідуально, ґрунтуючись на обрану інформацію. Це можуть бути анотації, бібліографічні описи, список літератури. Підрахунок здійснюється на основі сумарної кількості посилань конкретного вченого в роботах інших авторів, якщо вони опубліковані в рецензованих журналах в певній базі даних. За допомогою такого показника істотно скорочується час на пошук і аналітику публікацій. Розподіл на кількість співавторів не передбачено, самоцитування не включене.
Рівень авторитетності видання та престижності журналу визначається таким показником як імпакт-фактор. Він використовується, в тому числі, для зіставлення і порівняльного аналізу кількох журналів однієї наукової сфери. Постійні значення є не у всіх напрямків. Статистика показує, що Імпак-фактор медичних журналів в середньому істотно вище журналів з лінгвістичним або математичним профілем.
Формула розрахунку: співвідношення всіх процитованих матеріалів за певний часовий проміжок з конкретного журналу і загальне число публікацій в цьому журналі за ідентичний період. За допомогою того показника сьогодні індексується більше 8 тисяч журналів, а територіальне охоплення – 60 країн. Імпакт-фактор доступний для ознайомлення у вільному доступі. Це простий, зрозумілий і результативний показник.
Цікаво! «Вік» імпакт-фактора – 50 років. Його ввів в практику американський Інститут наукової інформації. Тепер це відома корпорація Thomson.
Продуктивність досліджень і вчених, загальні кількісні характеристики і значущість визначаються за допомогою найвідомішого індексу цитованості – індексу Хірша. Він дає інформацію за певний часовий проміжок.
Індекс Хірша – змінна величина. Це робить можливим застосування до будь-якої кількості публікацій, включаючи комплекс статей, періодичні видання, окремих вчених і авторів. Бази даних впровадили автоматичний алгоритм його розрахунку, використовуючи дані, надані авторами. Показник заснований на кількісних характеристиках. Щоб його встановити, у автора повинна бути інформація, хто саме посилається на нього. Тут ключову роль відіграють індекси цитування, зокрема Scopus, Web of Science.
Важливо! Показники індексу цитованості можуть істотно відрізнятися у одного і того ж вченого, якщо їм розміщені роботи в різних базах даних.
Висновок. Недостатньо просто написати якісну, корисну та актуальну наукову роботу. Важливо грамотно піднести її потрібній аудиторії в потрібному місці.
Компанія «Дегрі-Сервіс» допоможе підвищити рівень цитованості, підготує публікацію «під ключ», дасть повноцінний аналіз і консультації. Ми вміємо досягати еталонного результату і працюємо на репутацію своїх клієнтів.